Marketing Időgép:
„Szerezd meg a HOLNAP ügyfeleit már MA!”
Cégvezetőként, vállalkozóként nyilván készpénzre váltható végeredményt vársz online jelenlétedtől. Úgy kell felépíteni a weboldaladat, hogy végül is ennek a jól értékelhető célnak a teljesülése érdekében dolgozzon! Azonban nyilván nem olyan egyszerű a dolog, hogy útjára indítod a weboldalt, majd hátradőlsz, várva a mannát vagy éppen a sült galambot.
Nézd meg, milyen célok jöhetnek szóba, amelyeket követve nagyszerű haladást könyvelhetsz el!
A weboldalon 3 általános célt lehet, vagy érdemes kitűzni, ezek lehetnek:
1. Dolgaid azonnali értékesítése, új ügyfelek akvirálása
Ez elég egyértelmű cél, és el lehet mondani, hogy nyilvánvalóan a többség ezt tekinti elsődlegesnek. Egy webáruház például abban érdekelt, hogy minél több vásárló rendeljen. Az olyan cégek, viszont, akik szolgáltatása összetett vagy nem első blikkre rendelik meg azt, ezek esetében akár többlépéses folyamaton kell átvezetni a leendő partnert. Igen gyakran nem is egy szolgáltatás választható a repertoárból, vagy van egyfajta termék és szolgáltatás, amely mellett más kiegészítő tevékenységet létezhetnek.
Érdemes felidézni a termékpiramis elvet, amelynek csúcsán egy olyan szolgáltatás vagy termék trónol, amelyet legszívesebben adsz el. Talán, mert az szolgálja ki legteljesebb módon ügyfeleidet. Ezzel kap legtöbbet abból, amit nyújthatsz, ez hordozza a legtöbb hasznot számára, és valószínűleg ennek ára a legmagasabb. Lentebb a termékpiramisban olyan termék, vagy szolgáltatás áll, amelyet a legtöbben vesznek, ez lehet a leginkább járatos, amiből talán legtöbb fogy. Mérsékeltebb áron. Alul a belépő termék foglalhat helyet, ami gazdaságosan, alcsony áron megvehető, vagy díjtalan, de már valódi hasznot jelent vevőidnek. Ugyanakkor aki ezt megveszi, valószínűleg befizet a következőre.
Ezeket a szinteket jól lehet tolmácsolni a weboldalon, lehetnek olyan vevők, akik megveszik a csúcsterméket, ám az érdeklődők többsége a piramis alján kezdi meg az ismerkedést cégeddel és ajánlataiddal.
Ebből nyilvánvalóan következik, hogy a termékek értékesítése javarészt az ajánlatokon múlik, jól teszed, ha az ajánlatokra hegyezed ki a weboldal kommunikációját. Nem remélhetsz üzletet abban az esetben, ha nincs jó ajánlatod. Az ajánlatok legyenek egyértelműek, ügyelj rá, hogy vonzóan tálalják a hasznot, amit leendő ügyfelednek jelentenek. Ezeket az ajánlatokat told előtérbe és mérd meg mennyien csapnak le azokra! Ha kevesled az eredményt, csiszold meg újra az ajánlatokat!
Összegezve azt mondhatom, ha szeretnél azonnal értékesíteni a honlapon, akkor jó ajánlattal kell előrukkolnod. Ha hirdetsz a cél érdekében, akkor időről időre össze kell vetned a ráfordítást és az eredményeket, de hát ezt úgyis megteszed. A legjobb taktika, ha a termékpiramis aljára pozicionált ajánlataidat hirdeted, amelyek igénybevétele, megvásárlása nem jelent jelentős költséget leendő ügyfeleid számára. Ezeket szívesen megvásárolják, és jó kört jelentenek arra, hogy leendő ügyfeled megtapasztalja a veled való üzletelést, együttműködést. Később pedig lesz időd meggyőzni őt a magasabb színvonalú termékek felől, és az új körben már mint visszatérő vevőt üdvözölheted.
Az azonnali értékesítés eszközei a honlapon a landing oldalak, ahol az ajánlatot tolmácsolod. Mérd meg a beérkező látogatók és az ajánlatot kérők arányát. Érdemes hirdetned ezen ajánlatokat, ebben az esetben a hirdetésnek is lesznek mérőszámai, például a honlapra delegált érdeklődők száma, és persze a hirdetés költségei.
A weboldalon történő impulzusszerű megrendelések, s más interakciók elérése nyilvánvalóan nagyszerű eredmény, de a legjobb akkor lehetsz, ha melléteszed a következő célokat is!
2. Bizalomépítés, a leendő ügyfelek edukálása
A weboldal másik nagy szerepe abban áll, hogy erősíti szakmaiságodat témába vágó publikációkkal, amelyeket blogban helyezhetsz el. Írhatsz millió szakmai dologról, de tartsd szem előtt, hogy érdeklődőid valószínűleg nem állnak szakmailag olyan szinten, mint Te. Edukálhatod, kiművelheted blogod olvasóit a hozzád kapcsolódó témákat illetően, de ne felejtsd el azt sem, hogy időről időre tudatosítsd, miért is érdemes hozzád fordulni.
Az ilyen edukációnak legalább két fontos iránya van, a szakmai edukáció, és a másik Te, céged, saját magad. A weboldal és a rajta helyet foglaló tartalmaknak kézenfekvő feladata, hogy megtanítsák az érdeklődőknek, hogy Te pontosan ismered igényeiket, megfelelő megoldásokkal vagy képes szolgálni és ezek a megoldások pont megfelelőek leendő ügyfeleid számára.
Nem elég, ha Te tudod, mit tudsz adni! Tanítsd meg potenciális partnereidnek azt is, hogy mit jelent ez számukra!
A blogposztok és edukáló tartalmak legfontosabb mérőszámai a látogatottság, az oldalak olvasásával töltött idő, a visszafordulási arány. Ha például az olvasási időket rövidnek találopd, akkor érdemes átgondolnod a tartalmakat, hogy témáikat illetően fókuszáltabbak, érdekesebbek legyenek. Ha a visszafordulási arány magas, akkor a hirdetés és a tartalom kapcsolata nincs rendben, talán érdeklődőid nem pontosan azt találják meg a honlapon, amit a hirdetés ígér. Ezekből a mutatókból könnyedén lemérheted mindenfajta hókuszpókuszok nélkül, hogy mik azok a tartalmak, amelyek kiemelt érdeklődésre tartanak számot. Levonva a tanulságokat, meghatározhatod a célcsoportodat érdeklő tartalmak irányait.
3. Saját piac, adatbázis építése
Építs listát érdeklődőidből! Ennek közismert haszna, hogy később a hirdetési költségek töredékéért cserébe újra meg tudod őket szólítani. Készíts elő olyan információkat, amelyek segítik célcsoportodat a választásban, vagy bármilyen más hasznot jelenthetnek számukra. Akik kérik ezt, feltehetően később ügyfeleid lehetnek. A listaépítés hosszú időn keresztül folyhat, idővel listád hatalmas méretűre duzzadhat. Ezt a csoportot később kézenfekvő módon hírlevelekkel szólíthatod meg, kell tehát egy remek hírlevélküldő rendszer.
Mérheted a feliratkozások vagy regisztrációk napi, heti arányát, ezzel a felkínált információ sikerét, kelendőségét. A hírlevelek sikerének jellemzői a megnyitási arány, az abban elhelyezett linkek kattintási aránya, az esetleges leiratkozási arány. És természetesen megmérheted, hogy a listádról adott idő alatt mennyi ügyfél érkezik. Amennyiben nem túl fényesek az eredmények, átgondolhatod a felkínált infók módosítását, a kiküldött levelek tartalmát, témáit.
Mint láthatod, csak a legfontosabb irányokat vázoltam fel, s hozzá néhány jellemzőt, amit érdemes mérned. S mégis mennyi mindent képes lehetsz mérni velük! A mérések eredményeiből következtethetsz a felépített kommunikáció hatékonyságára, illetve megtalálhatod és javíthatod a gyengébb pontokat. Mint láthatod, a felépített kommunikáció tulajdonképpen folyamatokból épül fel, amelyek arra hivatottak, hogy feléd irányítsák, orientálják leendő ügyfeleidet.
Soha ne kövesd el azon hibát, hogy a főszerepet olyan tartalmak vegyék át, amelyek rólad szólnak. Régen elmúlt, sőt igaz sem volt, hogy a honlapon cégedet kellene bemutatni. Inkább olyan dolgokat vonultass fel, amelyek potenciális ügyfeleidről szólnak, azok problémáiról és azok megoldásairól!
A fentiek a legfontosabb célok egy honlap esetében, s az azt övező kommunikáció során. Építsd fel ezeket átgondoltan, az egyes elemek akár egymásra épülhetnek. Ha így rakod össze online kommunikációs stratégiádat, megnövekedett és állandó tömegű érdeklődésre számíthatsz. Csak rajtad múlik, mennyi vevőt, ügyfelet realizálsz hetente vagy havonta!
Ha kéred, szívesen segítünk benne!